dimarts, 17 de maig de 2011

Vol deixar de fumar?




Deixar de fumar és difícil. Tanmateix, les persones que ho han fet expressen -sense cap dubte- que val la pena.

Per abandonar l'hàbit fa falta prendre una decisió ferma i esforçar-se per fer-la efectiva, introduint canvis en els costums, potenciant la motivació i buscant ajuda -si es necessita.




Aquestes idees solen resultar útils:


Abans de deixar el tabac:

1.- Fixar una data per deixar de fumar i comunicar-la a amics i familiars -fer-ho ajuda a comprometre's. Convé procurar que sigui un dia sense massa tensions (cap de setmana o vacances).

2.- Valorar els avantatges i inconvenients de deixar de fumar i elaborar una llista amb els principals motius per deixar el tabac.

3.- Prendre consciència de les situacions més proclius a fumar (quan, com i per què). Això ajudarà a prevenir i evitar situacions en les quals la recaiguda és més fàcil.

4.- Valorar la conveniència d'usar recursos farmacològics (pegats o xiclets de nicotina, o altres medicaments que estan donant bons resultats). Si es decideix usar algun d'aquests tractaments, s'ha de consultar abans amb un o una especialista.

5.- La nit anterior convé desfer-se del tabac i dels estris amb ell relacionats (cendrers, encenedors, etc.).


Quan s’ha iniciat l’abstinència:

1.- En cas de que costi controlar el desig, es pot revisar la llista de motivacions per deixar de fumar i reforçar la decisió.

2.- Evitar el consum de begudes associades a fumar -com el cafè o l'alcohol. En el cas de les begudes alcohòliques, la seva alteració de la consciència pot afavorir la recaiguda.

3.- Saber que, de manera intermitent, apareixeran forts desigs de fumar. Tanmateix, amb el temps aniran desapareixent gradualment i perdran intensitat.

4.- En cas que no es desitgi augmentar de pes, serà necessari vigilar l'alimentació i -si es pica entre hores- consumir productes baixos en greixos o sucres. Si es guanya pes, més endavant es podrà perdre pes sense massa dificultat.

5.- L’abstinència del consum del tabac està acompanyada d’una immediata millora física. No obstant això, és fonamental aprendre a controlar el pensament per mantenir-la.



Consells per a deixar de fumar

Català   Castellà  (Departament de Salut. ICS)

Més recursos per a deixar el tabac







També et pot interessar: