dijous, 12 de gener de 2012

Consells per una bona alimentació: el concepte del nou plat!


El dijous 2 de juny de 2011 es va donar a conèixer una nova forma gràfica de transmetre recomanacions dietètiques a EUA.

 

 

 

 

 

 

A la piràmide alimentària se li acusava de ser confusa i defectuosa perquè no distingia clarament entre aliments més o menys saludables, i de ser poc pràctica, i es va establir com:

 My Plate.



El plat estava dividit en quatre porcions de diferent grandària i color:


1.- Vermell per a fruites
2.- Verd per a vegetals
3.- Morat per a proteïnes
4.- Marró per a grans. 
         
    I un petit plat satèl·lit d'aliments làctics.



Pocs mesos després han començat a fer-se matisacions a les recomanacions del plat. La més recent la llançada per l'Harvard School of Public Health. A My Plate se li acusava de cedir als interessos de la indústria agroalimentària. Des de la Universitat d'Harvard han llançat una proposta d´un nou plat, amb consells per alimentar-se adequadament.




Les noves recomanacions varien pel que fa als consells de My Plate:


1.- Anima als consumidors a triar els cereals integrals i limitar els grans refinats, ja que els cereals integrals són molt millors per a la salut.

2.- Anima als consumidors a triar els peixos, aus, llegums o fruits secs, com les fonts de proteïnes, limitant la carn vermella i evitant la carn processada.
3.- Promou la ingesta d'una abundant varietat de verdures i vegetals, a excepció de les patates (en tenir midó d'absorció ràpida s'aconsella limitar el seu consum).

4.- Posa les fruites per sota de les verdures, ja que les necessitem menys.
5.- Encoratja als consumidors a utilitzar oli d'oliva, colza i altres olis vegetals per cuinar, en amanides i en la taula. Limitar la mantega i les grasses trans.
6.- · Anima als consumidors a beure aigua, lliure de calories, o cafè o te sense sucre. S'aconsella als consumidors evitar les begudes ensucrades, ja que aquests són els principals contribuents a l'obesitat i l'epidèmia de diabetis. Es recomana limitar la llet i productes làctics a 1 a 2 porcions per dia.
7.- Es recomana limitar a només un got petit al dia de suc (encara que sigui 100% natural), perquè el suc conté tant sucre i tantes calories com els refrescs ensucrats.
8.- Recorda que mantenir-se actiu és el 50% del millor secret per controlar el pes. L'altra meitat és menjar una alimentació sana amb porcions modestes que satisfacin les nostres necessitats de calories.




També et pot ser d´interès: